Witold Urbanowicz
Rozporządzenie, nad którym Ministerstwo Infrastruktury pracowało od początku 2009 r., wchodzi w życie. Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, podpisał dokument 17 czerwca br., o czym Ministerstwo poinformowało wczoraj. Jest to pierwszy akt prawny, który określa „jak budować metro”. Wprowadza on szereg norm, które do tej pory nie były uwzględnione w przepisach krajowych. – Rozporządzenie było bardzo potrzebne już od dawna. Ustanawia jednoznaczne normy dla budowy metra – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Do tej pory budowa kolei podziemnej opierała się o różne akty prawne, wielokrotnie spółka musiała występować do Ministerstwa o odstępstwa. Przedstawiciele Metra wskazują też na problem dowolności i uznaniowości przy odbiorach technicznych poszczególnych etapów inwestycji.
Metro Warszawskie od dawna ubiegało się o wydanie oddzielnych przepisów – z takim wnioskiem spółka po raz pierwszy wystąpiła w kwietniu 2003 r. Zresztą wydanie takiego aktu prawnego było zapowiedziane już w rozporządzeniu z 1998 r. Podpisany teraz dokument opracowano na bazie doświadczeń z budowy I linii. – Rozporządzenie przygotowali nasi ludzie w ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury. Opracowanie jest zgodnie z naszym projektem – podkreśla Krzysztof Malawko.
Podpisane rozporządzenie nie spowoduje rewolucji na rozpoczętej budowie II linii metra i nie będzie się wiązało z koniecznością dostosowywania projektów budowlanych. – Wymagaliśmy od wykonawcy, by projekty były zgodne z przygotowywanym rozporządzeniem – wyjaśnia Krzysztof Malawko.